De tabakslobby is zo krachtig: die moet aangepakt worden.

Limore Noach, directeur Fight Cancer: het jongerenlabel van KWF, bestrijdt kanker door mensen bewust te maken van een gezonde leefstijl. De stichting steunt Sick of Smoking.

Kanker bestrijden en voorkomen met een glimlach. Met mooie, lachende jonge mensen. Mensen die zich op een festival vermaken. Die op het strand lopen, met surfboard onder de arm. Healthy Living in plaats van zwarte longen.

Welkom in de wereld van Fight cancer. “Wij zijn een jonge, eigenzinnige stichting die fondsen werft voor KWF Kankerbestrijding”, zegt Noach, tegenwoordig directeur van de stichting maar voorheen werkzaam bij Unicef. “Dat doen we op onze eigen postieve manier.”

Love life. Fight cancer. is het motto van Fight cancer. “Wij richten ons op jonge mensen. Het is onze ervaring dat zij niet staan te wachten op de boodschap dat kanker een vreselijke ziekte is. Dat weten ze natuurlijk wel. Ze voelen zich eerder aangesproken door onze boodschap om het leven te vieren. En vanuit de liefde voor het leven een vuist tegen kanker te maken”

Door jonge mensen bewust te maken van een gezonde leefstijl richt Fight cancer haar pijlen indirect ook op de schadelijke gevolgen van roken. Van alle kankersterfte is immers 30 procent een direct gevolg van roken. De ellende is groot, de behandeling niet eenvoudig. Als vermijdbare kanker vermeden wordt houd je veel leven en geld over. Noach is optimistisch gestemd. “Er zijn enorme stappen gemaakt. Een jaar of tien geleden was het normaal dat je overal een sigaret opstak, nu gelukkig niet meer. We maken vorderingen, al gaat het langzaam.”

De positieve koers van Fight cancer is een geheel andere dan de koers die Sick of Smoking volgt. Noach houdt het nauwlettend in de gaten. “Zij doen dat met een ander geluid en een andere toon en spreken daarmee weer een andere doelgroep aan. Samen versterken we elkaar. We steunen de aangifte tegen de tabaksindustrie van harte. De tabakslobby is zo krachtig. Die moet aangepakt worden. Ik begrijp de hardere toon volkomen. De tabaksindustrie maakt een product dat met opzet kinderen verslaafd maakt en uiteindelijk tweederde van de gebruikers doodt. De overheid staat erbij en kijkt ernaar.”