Kinderen worden door de tabaksindustrie ‘replacement smokers’ genoemd. Kinderen en jongeren moeten namelijk de rokers vervangen die zijn gestorven aan de gevolgen van het roken.
Alleen al in Nederland sterven elk jaar meer dan 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. De helft van deze doden haalt zijn pensioen niet. Daarom is de tabaksindustrie dus constant op zoek naar nieuwe klanten die de vroegtijdige tabaksdoden en gestopte rokers moeten vervangen. En die klanten zijn kinderen! Zij zijn extra beïnvloedbaar dankzij intensieve marketing via social media en games en door groepsdruk van andere rokende jongeren.
Bijna alle rokers van nu zijn begonnen voor ze achttien waren. Een jonge roker levert de tabaksindustrie veel geld op, omdat iemand vaak levenslang blijft roken. De tabaksindustrie ziet elke jongere als een potentiële nieuwe klant en schuwt geen enkel middel om de jeugd aan het roken te krijgen. Misleidende marketing, sluikreclame en aantrekkelijke verpakkingen laten roken aantrekkelijk lijken. Zoete smaakjes, hoestonderdrukkers en andere toevoegingen maken sigaretten toegankelijker en vooral extra verslavend. Zo zorgt de tabaksindustrie dat je makkelijk kunt beginnen met roken, maar bijna niet kunt stoppen. Elke dag beginnen 40 Nederlandse kinderen met dagelijks roken en binnen vier weken is een kind verslaafd.
Bekijk de TEDx talk van longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter over Replacement smokers.
Geheime documenten
De term ‘replacement smokers’ komt uit voorheen geheime documenten, die de tabaksindustrie nu verplicht heeft moeten publiceren via internet. In die documenten staan allerlei uitspraken over jongeren die laten zien wat de dodelijke strategie is van de tabaksindustrie. Deze uitspraken bijvoorbeeld:
• “Have they got lips? Then we want them.”
(Hebben ze lippen? Dan willen wij ze.)
• “Today’s teenager is tomorrow’s potential regular customer.”
(De tiener van vandaag is de potentiële vaste klant van morgen.)
• “The base of our business is the high school student.”
(De kern van onze handel is de middelbare scholier.)
• “A cigarette is a nicotine delivery device.”
(Een sigaret is een hulpmiddel om nicotine te bezorgen.)
• “In fact we are in the drugs business. We are drugdealers.”
(In feite zitten we in de drugshandel. Wij zijn drugshandelaren.)
De documentaire ‘De Vervangers”
In 2015 op Wereld Niet Roken Dag lanceerde Stichting Rookpreventie Jeugd de film ‘De Vervangers’, een film over kinderen die de plaats van dode rokers in moeten nemen. De film is gemaakt door Erwin Kleinjan, zelf jarenlang een roker, die in zijn familie de desastreuze gevolgen van de tabaksverslaving van nabij meemaakte. Nu hij zelf kinderen heeft wil hij die behoeden voor de val die de tabaksindustrie voor ze zet door roken heel aantrekkelijk te laten lijken. In de documentaire gaat Kleinjan op zoek naar de onderliggende processen die de aantrekkingskracht van tabak onverminderd laten bestaan.
Met ‘De Vervangers’ maakt Stichting Rookpreventie Jeugd duidelijk dat de overheid tekort schiet in de bescherming van de Nederlandse jeugd tegen de tabaksindustrie. Hoofdrolspelers van ‘De Vervangers’ zijn, naast een groep kinderen, Jeffrey ‘The Insider’ Wigand, professor Robert Proctor, schrijver van ‘Golden Holocaust’ en Wanda de Kanter en Pauline Dekker, beide longarts oprichters van Stichting Rookpreventie Jeugd.